Harjoittelemassa, Vinkkejä

Kesäkuntoon 2018

Nyt on vielä erittäin hyvät mahdollisuudet vaikuttaa kesän juoksuvauhtiin! Saimme vinkkejä kunnon kohotukseen kilpasuunnistaja Sampo Hyppölältä.

21-vuotias Jymy-kasvatti kannustaa kuntoilemaan omaa kehoa kuunnellen. Treenien lisäksi tarvitaan lepoa. Tasapaino näiden välillä tulisikin hakea omien tuntemusten, elämän tilanteen ja kokonaisrasituksen mukaan. Somessa nähdyt kaverin hiihtourakoinnit tai kilpaurheilijan armoton tahti ei ole se juttu, mikä pitää kopioida omaan liikuntakalenteriin.

Omaa harjoittelua tulisi kehittää verrattuna omiin aikaisempiin harjoituksiin, Sampo painottaa.

Kilpasuunnistajan talvi

Kunto- ja kilpaurheilijan harjoittelussa pätevät samat peruslinjaukset: tasavauhtista peruskuntoharjoittelua saa olla paljon ja sen lisäksi treenitunteja tulisi kertyä kehitettävien ominaisuuksien parissa. Sampo esimerkiksi kehittää juoksun vauhtipuolta, sillä siinä osa-alueella hänellä on eniten kirittävää.

Sampo Hyppölä muistuttaa monipuolisen harjoittelun tärkeydestä.

Lenkkejä kannattaa tehdä erilaisilla vauhdeilla ja lihaskuntoa kehittää eri tavoin. Kaikenlaisia itselleen sopivia oheislajeja kannattaa suosia. Harjoittelua on myös hyvä rytmittää. Määrällisesti paljon ja kevyellä teholla harjoitellessa saa olla vähän väsynyt treeniin lähtiessäkin. Välillä taas pitää tehdä vauhdikkaita lenkkejä hyvin palautuneena.

Kilpasuunnistajalla talven harjoittelumäärät ovat suuria, sillä kesän kunto rakennetaan talven aikaan. Talviharjoittelussa voi lisäksi kokeilla uusia juttuja riskittömämmin.

Saimme Sampolta hyviä vinkkejä, millaisia määriä ja mitä lajeja suunnistajan kannattaa suosia talviharjoittelussaan. Luvassa asiaa myös lajitaitojen treenauksesta talvimaisemissa. Näistä lisää seuraavissa blogipäivityksissä, joten pysy Kartanlukupiirin mukana!

Aurinkoista uutta talvista viikkoa.

T: Kartanlukupiiriläiset

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *